niedziela, 16 lipca 2017

Jak nie dotarliśmy na Bantayan

Na koniec naszego pobytu na Filipinach w planach mieliśmy wyspę Bantayan. Wyspa znajduje się na morzu Visayan. Zlokalizowana jest godzinę rejsu promem na zachód od północnego krańca wyspy Cebu. Miejsce słynie z sielskiej atmosfery i pięknych plaż.

bantayan siland cebu filipiny

Trasa z Panglao do portu Hagnaya, z którego odpływają promy na Bantayan zajęła nam około 11 godzin. Po przybyciu na miejsce dowiedzieliśmy się, że żaden prom tego dnia już nie wypłynie z powodu zbyt dużych fal. Dodatkowo część Filipińczyków "postraszyła" nas, że prognozy na najbliższe dni nie są obiecujące i możliwe, że 2-3 dni nic nie będzie pływać. Z uwagi na dzieci i ograniczenia czasowe zdecydowaliśmy się wrócić do Cebu City, co oznaczało kolejne 4 godziny w autobusie.

Kolejnego dnia rano podjęliśmy decyzję, że spróbujemy jeszcze raz dotrzeć na Bantayan. Pojechaliśmy na północny dworzec autobusowy z nadzieją, że uda się nam uzyskać jakąś informację o promach w Hagnaya. Pierwsze info brzmiało: nic nie pływa. Drugie: promy pływają. Bez wahania po raz kolejny ruszyliśmy w 4 godzinną trasę z nadzieję, że nam się uda. Po wyjściu z autobusu dowiedzieliśmy się, że ostatni prom tego dnia wypłynął 30 min wcześniej... 2 dni walki i decyzja: odpuszczamy. Najwyraźniej nie było nam pisane to miejsce. Mieliśmy także wątpliwości czy nie utkniemy na wyspie spiesząc się na powrotny samolot.

Wniosek na przyszłość: można było poszukać jakiegoś pokoju przy porcie i poczekać do następnego poranka.

Bantayan - informacje praktyczne:

• dojazd z Alona Beach na Panglao do Cebu City: trycykl z plaży do przystani promowej w Tagbilaran 300 PHP, 30-60 min w zależności od pory dnia, potem prom OceanJet 2 godz., bilet open air 400 PHP + terminal fee 20 PHP + opłata za bagaż 50 PHP,
  • następnie w Cebu City należy wziąć taxi (biała) z przystani promowej na północny dworzec autobusowy 100 PHP za kurs, kolejny etap to 4 godz. przejazd autokarem linii Ceres (żółty) do portu Hagnaya 160 PHP, ostatni krok to prom na Bantayan 170 PHP, 1 godz., ostatni prom o godz. 17:30,
  • na pokonanie trasy Cebu City - Bantayan należy liczyć ok. 6 godz., trasa Alona Beach - Bantayan ok. 12 godz.